torsdag 11 april 2013

Yin och yang
som betyder frid och balans.
Yin och yang är två viktiga ingredienser i mitt liv
 i min inredning och även i trädgården
och i mitt sätt att leva,
 jag vill eftersträva balans mellan yin och yang enligt Feng Shui.


Yin och Yang är motpoler till varandra
du kan tänka
 vitt mot svart
kvinnlig mot manligt
mjukt mot hårt
runt mot fyrkantigt
lågt mot högt
mörkt mot ljust
skugga mot ljus

för att få balans mellan yin och yang 
så mjukar jag upp det fyrkantiga
med något mjukt.




Tänk dig den här gränden, den är rak och fyrkantig 
alltså är den
yang.
om vi sätter dit lite blommor och ett runt fönster
så får vi dit
 yin

 då skulle upplevelsen av denna gränd kännas mycket
varmare och mer välkomnande


som här
detta är i samma område 
den känns mer inbjudande 
 en fin balans mellan yin och yang .



När jag har mycket runt mig och haft mycket att göra eller när min tankeverksamhet
jobbar på högvarv då är det överslag på 
yang.

Då hjälper det mig att få vandra i naturen, läsa en bok i skuggan,
vara i trädgården med händerna i jorden och rensa ogräs
då får jag
 yin

alltså balans mellan yin och yang

Feng Shui är så mycket mer än att inreda
sitt hem mellan yin och yang

det är att leva mellan yin och yang 
för att skapa 
frid och balans.


Vår katt Ludde han är en perfekt 
Yin och Yang 
svart och vit som han är..

Må gott alla Fin Fina
och frid och balans önskar jag er..









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar